Translate

Thursday, May 31, 2012

Kelebihan "Milk Thistle" sebagai Antikanser

Para peneliti mengemukakan bahawa penelitian praklinik dan klinikal menunjukkan potensi "milk thistle" sebagai unsur antikanser. Milk thistle menjadi pilihan karena saat ini tidak ada perubatan atau suplemen lain tersedia yang dapat mempertahankan fungsi hati dan menyediakan manfaat secara klinikal. Potensi suplemen  secara klinikal untuk perlindungan pada kesihatan hati dalam rawatan kanser adalah penting, kerana ada pelbagai ubatan kemoterapi serta kebanyakan ubat kanser lain yang dipakai adalah jenis yang mempunyai masalah toksisiti kepada hati yang sangat berat.

"Milk thistle" telah dipakai, terutama di Eropah, untuk mengubati hepatitis, kerosakan pada hati yang diakibatkan oleh alkohol, dan keracunan oleh beberapa jenis jamur tertentu(didapati dalam masyarakat di indonesia). Tidak ada bukti bahwa silymarin(milk thistle) ini boleh bertindak secara langsung terhadap HIV. Tetapi, ubat-ubatan yang dipakai bagi melawan HIV dapat merosakkan hati. Golongan yang terinfeksi dengan virus hepatitis B atau C (HBV dan HCV) mungkin lebih cenderung mengalami masalah hati bila mengambil ubat antiretroviral (ARV). "Milk thistle" dapat membantu mencegah kerosakan pada hati itu.

Hubungi pengedar: klik imej di atas
Ekstrak tanaman ini juga melindungi hati melalui tindakan sebagai antioksidan dan dengan mendorong tumbuhnya sel hati baru. Membantu pencernaan lemak, menjaga agar senyawa yang berdampak buruk tidak masuk pada sel hati, dan mencegah atau memulihkan kerusakan pada hati yang disebabkan oleh alkohol, narkoba, pestisida, racun lain, atau hepatitis. Milk thistle juga mempunyai kemampuan untuk mempercepat mengurangi racun dalam tubuh sebelum masuk kedalam hati dan pengeluaran cairan empedu.


No comments:

Post a Comment