Translate

Thursday, May 31, 2012

Langkah awal kenalpasti produk dibeli sampai di hadapan pintu

Oleh: Nor Zaeim, June 2012


Bismillahirrahmaanirrahiim...

Gambarajah 1
Berkenaan dengan isu seperti ini, amatlah penting untuk diingatkan kepada ahli pengguna produk usana sendiri bahawa di dalam laman web usanatoday.com, terdapat kemudahan yang begitu efektif sekali untuk para pengguna internet yang ingin membeli produk usana dengan lebih efektif dan berkesan. Sebagai contohnya ialah apabila ahli usana memasuki ke laman akaun usanatoday.com, mereka akan menemui satu button "shop" pada bahagian atas di dalam laman tersebut. (sila klik pada Gambarajah 1).

Setiap belian yang ingin dilakukan, ahli usana hanya perlu menekan pada "button" shop yang diletak sebagaimana dinyatakan tadi.

Persoalannya, bagaimanakah pelanggan atau ahli usana sendiri ingin mengetahui bahawa produk yang mereka telah tempah itu akan diterima mereka nanti?

Langkah Pertama:
Anda perlu mengenalpastikan tempahan produk anda itu sedang diproses untuk penghantaran ke alamat yang dituju adalah benar dan betul. 

Gambarajah 2: slip dalam usanatoday.com
Caranya ialah dengan menyemak butiran pembelian itu pada slip pembelian anda. Slip pembelian ini boleh disemak dan didapati melalui DUA cara iaitu ketika selepas sahaja dari tempahan pada shopping cart dibuat (klik pada Gambarajah 3) ATAU ketika di dalam laman web akaun keahlian usanatoday (klik pada Gambarajah 2 dan 4) anda itu sendiri.

Slip tempahan tersebut akan kelihatan seperti yang ditunjukkan pada contoh di bawah berikut:-
Gambarajah 4: Slip dalam usanatoday
Gambarajah 3: Slip pada shopping cart




Harus ingat! Nombor tempahan atau "order number" yang tertera pada gambarajah slip tempahan seperti di atas adalah sangat berguna untuk anda ketika JIKA anda ingin menyemak status tempahan anda bersama dengan servis khidmat pelanggan usana di talian telefon (603-7953 8028 untuk negara Malaysia, sila semak lokasi terlebih dahulu di sini untuk luar Malaysia). Gunakan nombor tempahan tersebut untuk semakan tempahan anda itu. Perkenalkan diri anda terlebih dahulu kepada khidmat pelanggan bahawa anda adalah ahli usana yang berdaftar. Berikan butiran-butiran anda apabila diminta oleh servis khidmat pelanggan tersebut seperti nombor keahlian atau ID anda. Seterusnya, anda boleh mengetahui status tempahan anda selepas sahaja daripada itu samada ianya telah diterima oleh usana atau sebaliknya.
-------------------------------------------------
*Penting! Adalah dinasihati supaya membuat semakan terhadap mana-mana tempahan yang telah dibuat oleh setiap ahli usana yang berdaftar pada slip pembelian yang diterima kecuali anda menyerahkan urusan itu kepada wakil pengedar yang boleh membantu anda(wakil yang memperkenalkan usana kepada anda).


Langkah Kedua: 
Mengenalpasti status penghantaran produk anda dengan pos City Link Semenanjung Malaysia/Sabah Sarawak melalui panggilan kepada khidmat pelanggan usana.

Membuat panggilan kepada servis khidmat pelanggan usana selepas satu atau dua hari dari tarikh tempahan produk anda telah dibuat adalah sangat berguna untuk tujuan pengesahan yang lebih terperinci lagi. Biasanya pada masa seperti ini, produk usana telah pun sampai ke pejabat City Link. Jadi adalah lebih baiknya, ahli usana membuat panggilan awal kepada servis khidmat pelanggan usana untuk mengetahui status sebenar tempahan dan juga termasuklah penghantaran produk. Untuk pengetahuan anda, produk usana dihantar melalui pos City Link Malaysia mengikut kawasan-kawasan. Kebiasaannya, usana meletakkan tempoh penghantaran produk mereka kepada pelanggan mahupun ahli usana tidak kurang dari 3 hari bekerja. Jadi, adalah dinasihatkan kepada semua ahli usana untuk membuat panggilan awal kepada servis khidmat pelanggan untuk mengelak penangguhan atau kelambatan proses penyerahan produk ke depan pintu anda.

No comments:

Post a Comment